4. WorkShops

Vi har genomlevt otroligt många situationer under Daniels uppväxt. Ibland har det gått bra redan från start, men ibland har det blivit katastrof både när det gäller hans mående och konflikter mellan honom och andra. Efter att Daniel nu blivit en fullt fungerande vuxen och vi båda kan reflektera över situationer som uppstått genom åren, så kan vi också dra paralleller till andras situationer. Under våra workshops ger vi er därför både nycklar där vi lyckats,  samt verktyg så att ni inte ska behöva göra om våra misstag.

En Workshop kan utföras i lite olika grupper. Det kan t.ex. vara i en föräldragrupp, d.v.s. för anhöriga, eller en grupp ungdomar som själva har en diagnos . Det kan också vara för en mindre grupp människor som jobbar med människor med diagnos exempelvis ledsagare & kontaktpersoner eller lärare.

Workshops utgår alltid från de behov som beskrivs, som finns i just den gruppen vi går in och hjälper. Allas situationer är unika och vi skräddarsyr därför många workshops, men det finns några exempel vi kan nämna där vi upplever att intresset ofta är stort.

Exempel på workshops för anhöriga

Hur kan jag hjälpa / Hur tänker min anhörige?
Hur kommunicerar vi själva med våra anhöriga, hur undviker vi konflikterna, vad är det vi säger och vad är det våra anhöriga hör? Vad sa Kerstin till Daniel, och hur hade hon kunna uttrycka sig bättre, så att budskapet gått fram? Här utgår vi från vår kunskap och våra erfarenheter, parallellt med gruppens faktiska situationer, och bollar idéer med varandra.

Självkänsla
I vår erfarenhet är det många med Asperger Syndrom som har dålig självkänsla. Varför är det så och hur har vi jobbat med det så att Daniel inte har det? Det är mycket vi och andra omkring våra anhöriga gör och säger, utan att tänka på det. Hur ser situationen ut runt just din anhörige? Denna workshop gör vi också gärna för ungdomar som själva har en diagnos.

Exempel på workshops för dem som själva har en diagnos

Hur skapar jag förutsättningar för kommunikation i sociala sammanhang i stort/med motsatta könet, och vad innebär framgången här i förlängningen?
Hur blir man bekväm i sociala sammanhang och hur lär man sig kommunicera också med motsatta könet? Ta del av och jobba med Daniels kreativa lösningar, som fick honom att gå från frustration till vetskap.

Hur använder jag mina styrkor på bästa sätt? Hur får jag andra att lyssna på mig? Kan jag påverka det själv eller ligger det i deras händer?
Mycket i livet handlar om kommunikation. Ju svårare det är att hitta en balans i att kommunicera, och få andras intresse, desto större anledning finns det att jobba med det, om du vill eller behöver. Vi kommunicerar inte för andras skull utan för vår egen.

Exempel på workshops för ledsagare & kontaktpersoner, lärare

Mitt arbete är otroligt viktigt, men var bör jag lägga mitt fokus för att det ska bli som bäst? Vi ger också några tips och idéer på vägen.
Att vara ledsagare eller kontaktperson innebär att man har möjlighet att utveckla en individ till ökat kunnande och större självständighet. Det är bl.a. det som gör just dessa jobb så otroligt viktiga.  Vilka strategier hade alla människor i Daniels närhet under hans uppväxt och vad kan jag dra för lärdom av det?

Som lärare är det inte alltid så enkelt att få elever med en diagnos, eller förmodad diagnos, att delta eller att prestera på det sätt man tänkt. Vad kan man göra för att påverka situationen positivt?
Daniel har en stor erfarenhet av lärare som gjort saker helt rätt, men både Kerstin och Daniel har också erfarenhet av vad som händer när det blir fel. Här finns ett bra antal praktiska exempel på strategier som fungerar och strategier som inte fungerar och varför.

För frågor eller offertförfrågan, gå till fliken ”Kontakt”.

 

 

 

Man kan om man vill !